پورتال اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان
کدمطلب: GtPnfOSg      تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۰:۰۰      تعداد بازديد اين صفحه:  ۷۴۴۴
مشروح سخنان نمایندگان تشکل‌ها با وزیر آموزش‌وپرورش:

متن گفتگوي صمیمانه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با سید محمد بطحایی + تصاوير

گفت‌وگوي آزاد و صمیمی نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با سید محمد بطحایی انجام شد

به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در نشستي صمیمی با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش به بيان نقطه نظرات خود پرداختند. آنچه از نظر مي گذرد؛ گزارش مختصري از سخنان نمايندگاني از هفت تشكل فرهنگي حاضر در اين نشست است:

حسین احمدی نماینده کانون تربیت اسلامی در ابتدای این نشست گفت: ازآنجایی‌که همه‌ی تشکل‌ها دارای ظرفیت‌های زیادی هستند و آموزش و پروش هم کار سخت و حساسی بر عهده دارد باید از ظرفیت‌های تشکل‌ها استفاده بشود تا آن‌ها بازوانی باشند برای نظام آموزش‌وپرورش کشور.

وی افزود: اگر این ارتباطات و جلسات وسیع‌تر شوند و سازوکار و برنامه مداوم برای برگزاری‌شان ایجاد شود بهتر می‌توان ظرفیت‌ها و نیروها و امکانات تشکل‌ها را تشریح و ارائه کنیم.

این عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: کانون ما سال 77 تشکیل‌شده و کارهای مهمی در مراحل مختلف وزارت آموزش‌وپرورش انجام داده و سعی کرده که در راستای اهداف نظام عمل کند زیرا ما خود را متعلق به‌نظام می‌دانیم.

احمدی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ادامه داد: در سند بحث‌های متفاوتی مطرح‌شده که هیچ‌کدام محقق نشده‌اند و بعد از پنج سال باید بازنگری می‌شد که بعد از شش سال نه بازنگری صورت گرفته و نه تحقق عملیاتی.

وی در انتهای سخنان خود گفت: اعمال شایسته‌سالاری در به‌کارگیری افراد در نظام آموزش‌وپرورش و دوری از نگاه سیاسی در این امر بسیار مهم و باعث پیشرفت آموزش‌وپرورش است.

سخنران بعدی محمود ایمان زاده، عضو کانون صنفی معلمان بود که در ابتدای سخنان خود گفت: بعضی وقت‌ها فضاهای اعتباری در محافل به وجود می‌آید که جای حقیقت را می‌گیرد ما باید این فضاهای اعتباری را بشکنیم و به سمت حقیقت حرکت کنیم. اعضای تشکل‌ها اگر بر اساس اخلاق و حرکت‌های تدریجی در کنار هم باشند بسیاری از مسائل را می‌شود حل کرد.

وی افزود: ما خیلی از گفت‌وگو و دموکراسی حرف زده‌ایم اما در عمل زیاد به این سمت نرفته‌ایم. ولی آموزش‌وپرورش باید این را در جامعه اشاعه دهد که ما باید تحمل داشته باشم و حرف‌های مختلف را بشنویم و مشکلات را حل کنیم.

او در انتها با یاد کردن از برخی اعضای کانون صنفی که در بازداشت هستند گفت: از آقای بطحایی و دیگر دوستان می‌خواهم در جهت آزادی این‌ها قدمی برداشته شود.

نفر بعدی دکتر نورعلی عباس پور عضو شورای مرکزی کانون مدرسین دانشگاه فرهنگیان بود. او سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: به نظر می‌رسد که این جلسات کمک می‌کند که خود تشکل‌ها هم بیشتر باهم ارتباط داشته باشند و از طرفی کمک می‌کند که آقای وزیر اطلاعات درستی را دریافت کند چراکه اطلاعات از یک کانال به ایشان نمی‌رسد. این جلسات کمک می‌کند گرایش‌ها و نگاه‌های مختلف صدای خودشان را به آقای بطحایی برسانند.

اعضای کانون مدرسین اما زمان خود را بین دو نفر تقسیم کردند، حسینی نفر دوم از کانون مدرسین دانشگاه فرهنگیان گفت: یادم می‌آید شما در پیام تصویری‌تان بر تحول آموزش‌وپرورش تأکید کردید. شما خودتان استاد مدیریت هستید، نمی‌شود با محافظه‌کاری تحول ایجاد کرد. پس باید در بحث مدیریتی جسور بود.

وی افزود: اما درباره دانشگاه فرهنگیان باید بگویم که اگر یک مرور ساده به عملکرد مدیریت چهارساله فعلی کنید متوجه خواهید شد که این دانشگاه امروز وضعیت مناسبی ندارد. امیدواریم شما هرچه زودتر یک کار مناسب بکنید. گروه مدیریتی که بدنه خودش را قبول نداشته باشد باخته است.

سپس نوبت به سازمان معلمان ایران رسید که هاشمی سنجانی ضمن تشکر از برگزاری جلسه زمان اختصاص‌یافته به تشکل خود را به دکتر محمد مرد اختصاص داد.

مرد از شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش عدم تفکیک در آموزش‌وپرورش است. ما یک نظام آموزش داریم و یک بحث آموزشی. مثلاً ما در ستاد هیچ موضوع آموزشی نداریم. آموزش در مدرسه و دانشگاه است. به همین خاطر حتی طرح‌های خوبی که از بالاآمده به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: اولین کاری که وزرای آموزش‌وپرورش باید انجام می‌دادند و ندادند این بود که آن‌ها کاهش تمرکز را عملی نکردند؛ یعنی ستادی‌ها در مدارس دخالت نکنند. تا زمانی که ما فرصت فکر کردن را به مدارس و معلمان ندهیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ما آموزش‌وپرورش خوبی نداریم اما اگر تمرکززدایی شود لااقل مدارس خوبی خواهیم داشت.

مرد ادامه داد: موضوع جوان‌گرایی هم بحث مهمی است. میانگین سنی ستاد بین 34 تا 38 است. این خیلی بالا است. ستاد جای کسانی است که نظریه‌پردازند. کسی که 15 سال در یک پست است و هیچ تحولی ایجاد نکرده چه نظریه‌ای می‌تواند داشته باشد. لازم است که مدیر اجرایی یک اتاق فکر نقاد و بی‌رحم داشته باشد که از اهداف فاصله نگیرد، خیلی از بخشنامه‌ها اصول تعلیم و تربیت را زیر پا می‌گذارد.

خانم نقی‌ئی نفر بعدی از سازمان معلمان بود که گفت: این جلسات باید تحت یک قاعده خاص باشد و طرفین به آن قاعده پایبند بمانند؛ و همان‌طور که گفتند باید نقادی بی‌رحمانه در این جلسات صورت بگیرد. اگر چاپلوسی‌ها را کنار بگذاریم می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

میترا تیموری از اعضای شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی دیگر سخنران این برنامه بود که این‌گونه آغاز کرد: جناب وزیر تشکل‌ها اگر مجال داشته باشند می‌توانند کارکرد بسیار زیادی ارائه كنند. احزاب آموزش‌وپرورش چون از کف کلاس آمده‌اند مطالبات کل جامعه فرهنگی را بیان می‌کنند. ما باید این حق را داشته باشیم که نه‌فقط در فصل انتخابات بلکه همیشه در آموزش‌وپرورش دخالت کنیم.

وی افزود: همه ما باید در راستای نظام حرکت کنیم. ما نباید به سمت تشکل‌های زرد برویم. پس باید تشکل‌ها خودشان برنامه معین و دقیقی داشته باشند. جناب وزیر در برنامه‌های شما کلیدواژه مشارکت بود ولی باید شما به ما فرصت ابراز ایده و نظر بدهید.

تیموری خاطرنشان کرد: ما پیام‌ها و گفت‌وگوهای شمارا رصد می‌کنیم. شما به مشارکت زنان و جوانان بها دادید. وقتی‌که ما ادعا داریم تکثرگرا هستم قطعاً باید از زنان توانمند و شایسته استفاده کنیم. ما از شما تلفیق تجربه و جوان‌گرایی را می‌خواهیم.

در ادامه طاهره بني اسدي از جامعه اسلامي فرهنگيان، با تاكيد بر ضرورت اجرايي شدن سند تحول بنيادين افزود: توجه به ارزش هاي ديني و حركت بر مدار توصيه هاي مقام معظم رهبري و پايبندي مديران آموزش و پرورش به سند تحول بنيادين از دغدغه هاي ماست.

 در انتهای صحبت‌های نماینده‌های تشکل‌ها و پیش از شروع سخنرانی بطحایی، داوود محمدی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی در سخنرانی خود گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که تمام مشکلات پیچیده با همکاری تشکل‌ها و احزاب قابل حل است؛ و ما نیز در ایران باید به همین سمت برویم.

وی افزود: همکاری با تشکل‌ها میسر نمی‌شود مگر با احترام به دیدگاه‌های دیگران، ما باید به سمت فضایی برویم که دیدگاه هرکس را بشنویم و از تفاوت دیدگاه‌ها ناراحت نشویم.

این نماینده مجلس در ادامه ضمن اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: معلم باید جایگاه پیدا کند تا بتوانیم سخن از توسعه بزنیم. توسعه یعنی همین فعالیت حزبی و تشکل‌ها. بنده امیدوارم این‌گونه جلسات با وزیر ادامه پیدا کند.

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه